Bejelentkezés
Regisztráció
A nagy generáció - Dr. Révész Emese előadás-sorozata

A nagy generáció - Dr. Révész Emese előadás-sorozata

Helyszín
HAB Hungarian Art and Business
Következő esemény
2024.10.21. 18:00
  • Információk
  • Galéria

Folytatjuk a tavasszal megkezdett, nagy sikerű sorozatot a magyar grafika 20. század második felében színre lépő "nagy generációjáról". A hatvanas évektől egymással párhuzamosan több olyan életmű bontakozott ki, amelyre egyéni, elsősorban a grafikában érvényesülő kifejezésmód volt jellemző. A feltörekvő neoavantgárd festészeti és konceptuális törekvései mellett egy időre háttérbe szorultak ezek az értékes életművek. Az előadás-sorozat célja, hogy megismertesse a közönséggel e nagy hatású grafikai munkásságokat, kitekintve a velük párhuzamosan működő, kevéssé ismert kortársakra is. Az előadásokat a tárgyalt művészek nyomatainak eredetiben történő tanulmányozása, technikai bemutatása zárja.

Az előadó, Dr. Révész Emese, művészettörténész, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Művészettörténeti Intézete Modern és Jelenkori Tanszékének vezetője, a korszak magyar grafikatörténetének szakértője.

PROGRAM

Szeptember 23.
Időutazók: Gyulai Líviusz grafikai világa

Gyulai Líviusz a 20. századi magyar művészet egyik legnagyobb stílus-bűvésze, aki hibátlan módon tudott különféle képi nyelvekkel azonosulni, egyforma magabiztossággal mozogva a középkor, a rokokó vagy a biedermeier stílustárában, az akadémikus művészet, a populáris nyomatok vagy a gyermekrajzok világában. Szívesen dolgozott szépirodalmi művek nyomán, kedves irodalmi alakjaihoz és stílusjátékaihoz élete során többször visszatért. Kedvencei közé tartozott Villon és Balzac világa, de Weöres Sándor Pszichéjének alakjait is emlékezetes módon keltette életre. Számára az irodalmi szöveg nem jelentett kötöttséget, inkább egyfajta trambulin volt, ami lehetővé tette részére a szabad szárnyalást, időutazást a képírás történetében. Vele párhuzamosan Ágotha Margit is előszeretettel imitálta régmúlt korok stílusát. Fametszetei középkori populáris nyomatok, kalendáriumok képeit idézik meg, biblikus jelenetein olykor a világ teljességét átfogó kozmológiák öltenek testet.

Oktber 7.
Pop art kísérletek: Pásztor Gábor művészete
Pásztor Gábor a magyar grafika 1945 után fellépő "nagy generációjának" kiemelkedő alkotója volt. Az egyedüli, aki két alkalommal is elnyerte a Miskolci Grafikai Biennálé nagydíját. Idővel a litográfia egyik legkiválóbb hazai mesterévé vált, ám a művészi grafika területén felvetett képi problémákat később különféle új médiumokban, fotó, fotogram, elektrográfiák révén gondolta tovább. Művészete a hatvanas évek derekától elevenen reflektált az aktuális kortárs képi törekvésekre, amelyek gyakran késztették formai irányváltásokra. A szürrealizmustól a pop arton és absztrakción át a posztmodernig ívelő, jól elkülönülő stiláris szakaszok ellenére az életmű megőrizte belső koherenciáját. Munkássága jól példázza, hogy a pop art nyugatról importált formakészlete miként ízesült a hivatalos művészetbe. Vele párhuzamosan bontakozott ki Lakner László, aki festőként a korszak meghatározó művésze, ám kevesebben ismerik a hatvanas években készült grafikai műveit, amelyekben ő is a nyugati pop art stílusát igyekezett a hazai keretek között újra értelmezni.

Október 21.
Groteszk játékok. Szemethy Imre grafikai világa
1971-ben Szemethy Imre James Joyce Ulysses című regényének illusztrációival diplomázott. Választása két szempontból is meghatározó volt, egyrészt jelezte elkötelezettségét az irodalmi adaptációk mellett, másrészt stílusát nagyban inspirálta a 20. századi modern próza kulcsműve. Szemethy mesteri precizitással kidolgozott szürreális világa sok tekintetben rokon Joyce és az őt követő Szentkuthy Miklós írói látámódjával, töredékes, asszociatív tudatfolyamával. Szemethy intellektuális, filozofikus szürrealizmusa a hetvenes évek magyar grafikájának meghatározó iránya volt. Rézkarcain újra alkotta Zrínyi Miklós szigetvári eposzát, emellett illusztrálta Goldoni, Tolsztoj, Gogol, Alfred Jarry, Thomas Bernhard, Lautreamont, Borges, Boris Vian és Tandori Dezső műveit. Lényei fragmentált, hibrid teremtmények, akikben változatos állati és növényi organizmusok, és különféle korok tárgyi hagyatékának nyomai kereszteződnek. Később mindinkább magával ragadta a nonszensz és az Alfred Jarry nevéhez kapcsolódó patafizika alogikus, abszurd világa. Banga Ferenccel közösen 1996-ban elindították a régi magyar irodalom emlékeit illusztráló "Képes próza tár" című sorozatot. Banga Ferenc rajzi világa rokon Szemethy szürrealizmusával, de nála némiképp erősebb a gyermekrajz és a naiv művészet hatása.

November 4.
Nyomtatás kimerülésig. Maurer Dóra grafikai munkássága
Maurer Dóra az egyedüli, aki az 1960-70-es években következetesen konceptuális grafikát művelt. 1961-ben grafika szakon végezte el tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán. A hatvanas években a szürrealizmus hatását mutató felületi, technikai kísérletekkel dolgozott (Pompeji sorozat, Az este képei). 1970 körül fordulat következett be grafikai munkásságában: a lemezre maratott ábrázolás helyett maga a nyomhagyás, mint folyamat és akció, valamint a nyomtatás mint dokumentum került művészi kísérletei középpontjába. Az erről való gondolkodást egyedülálló következetességgel folytatta a korszak magyar művészetében, a nyomhagyás-nyombiztosítás problémáját kiterjesztve és átfordítva a rokon médiumokba, a fotóba, mozgóképbe és festészetbe. Ebben a hozzávetőlegesen 1981-ig tartó időszakban megalapozta a magyar művészi nyomtatott grafika konceptuális irányát. Számára a mélynyomás választása nem elsősorban technikai döntés, hanem a képzőművészeti tárgyalkotás gondolati magva. A nyomtatott grafikáin keresztül olyan kérdéseket vizsgál, amelyek médiumokon átívelően, az egész életmű alapvető gondolatai: ezek nyomhagyás mint elemi képalkotás, kép mint akciófolyamat dokumentuma, a képi összetevők előre kiszámítható és nem kiszámítható mozgása, képi szekvenciák reverzibilis és nem visszafordítható struktúrája, eredeti és másolat viszonya, szabály és véletlen kölcsönhatása. Pályája indulásakor nagy hatással volt rá Major János munkássága, aki az Iparterv körében kiállító művészek közül egyedüliként foglalkozott tradicionális grafikai technikákkal.

Az előadások hétfői napokon, 18 órakor kezdődnek.
Helyszín: HAB Hungarian Art and Business (1062 Budapest, Andrássy út 112.)

  • Események
  • Bérletek

Groteszk játékok. Szemethy Imre grafikai világa  

A nagy generáció - Dr. Révész Emese előadás-sorozata
2024. október 21. 18:00
HAB Hungarian Art and Business
Vásárlás

Nyomtatás kimerülésig. Maurer Dóra grafikai munkássága  

A nagy generáció - Dr. Révész Emese előadás-sorozata
2024. november 4. 18:00
HAB Hungarian Art and Business
Vásárlás

A nagy generáció - Dr. Révész Emese előadás-sorozata  

2024.09.23.,10.07.,21.,11.04.
HAB Hungarian Art and Business
Vásárlás